تبلیغات
عطر نرگس

جوانان سازندگان كشورند و اگر خوب تربیت شوند و باورهاى

دینى را در قلب پاك خویش بپرورانند، هادیان جامعه‏اند. شور و

نشاط جوانان وقتى با فرهنگ پاك و پویاى اسلام عجین شد،

آنگاه به بار خواهد نشست و همگان از ثمرات آن بهره‏مند

خواهند گردید. دشمنان اسلام این نكته را خوب مى‏دانند؛ از این

رو، «باورهاى اسلامى» در نوك پیكان یورش آنان است و

مى‏ كوشند از هر طریق اعتقادات مذهبى را در وجود جوانان

سست و كم ‏رنگ كنند تا به خود برسند؛ زیرا با وجود فرهنگ

اسلامى- كه با فطرت (بخصوص فطرت بى‏آلایش جوانان)

سازگار است- جاى هیچ نفوذى براى فرهنگ بیگانه نیست.1

بر اساس تصریح متون دینی، شیطان که در پیشگاه خداوند بر دشمنی و کینه توزی با بنی آدم قسم یاد کرده بود، بارها دشمنی خود را ابراز کرد و انواع دامها را بر سر راه آدم و حوا گستراند! همانطور كه قرآن مى‏گوید: نخست به وسوسه كردن آنان مشغول شد، تا لباسهاى اطاعت و بندگى خدا را از تن آنان بیرون كند، سپس عورت آنها كه پنهان بود آشكار سازد: «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطانُ لِیُبْدِیَ لَهُما ما وُرِیَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما »2

از این رو خدای متعال از درِ رحمت خویش بنی آدم را از حیله های شیطان برحذر داشت و فرمود:

یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّكُمُ الشَّیْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَیْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما.3

«اى فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد، آن چنان كه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون ساخت و لباس آنان را از اندامشان بیرون كرد، تا عورت آنها را به آنها نشان دهد» و در نهایت به همه مؤمنان در ارتباط با مساله وسوسه‏هاى شیطان هشدار جدی داد و فرمود:  

(إِنَّ الشَّیْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا).4«شیطان به طور مسلم دشمن شماست، شما نیز او را دشمن خود بدانید»

متاسفانه شیطان  بار دیگر به اغواء انسان دست زده و دامهای مختلفی برای گمراهی بنی آدم گستراند، اما این بار دست آلوده ابلیس...

از آستین استعمارگران و عروسک های دست نشاندۀ آنان بیرون آمد و دین، آزادگی، غیرت و عفت مردم مسلمان و مظلوم ایران را نشانه گرفت.

استعمارگران براى جدا كردن نسلهاى رو به رشد كشورها از دین، عنان گسیختگى شهوات انسانى را ترویج كردند و به گسترش آن پرداختند. آنها به این واقعیت دست یافته بودند كه با عنان گسیختگى شهوات، رشد و پرورش روح انسان امكان‏پذیر نخواهد بود؛ لذا با مبارزه با اسلام و دیگر ادیان در هر جامعه‏اى تلاش خود را در جهت باز كردن راه شهوات به كار گرفتند كه مهمترین اقدام آنها در این راه، كشف حجاب بود و در پى آن میخوارگى و شكستن رابطه محدود بین زن و مرد  را ترویج كردند.5

رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیةاللَّه خامنه‏اى از این توطئه‏ شوم اینچنین تعبیر می کنند:

«یكى از راههاى تهاجم فرهنگى این بود كه سعى كنند جوانهاى مؤمن را از پایبندیهاى متعصبانه به ایمان- كه همان چیزى است كه یك تمدّن را نگه مى‏دارد- منصرف كنند؛ مانند همان كارى كه در قرنهاى گذشته در «اندلس» كردند. جوانها ریختند در عالم فساد، شهوترانى و میگسارى، این كارها در حال حاضر دارد انجام مى‏گیرد.»

در چنین شرایط دهشتناکی بود که روحانیت جان برکف شیعه، عَلَم دین مبین اسلام را تحت لوای توحید بی هیچ واهمه ای برافراشته و بر رسوائی حاکمیت وقت کمر همت بسته و برای اعتلای معارف الهی جانفشانی کردند. آری؛ آیت‏الله حاج حسین قمى به نمایندگى علما عازم تهران شد تا نزد شاه برود و به كشف حجاب اعتراض كند؛ اما قبل از ورود به تهران، او را دستگیر كردند. دستگیرى وى باعث شعله‏ور شدن خشم مردمى شد كه در مسجد گوهرشاد و به قصد مخالفت با قانون كشف حجاب، جمع شده بودند. در پى افزایش جمعیت معترض و تحصن آنها در مسجد گوهرشاد، لشگر خراسان به فرماندهى سرتیپ ایرج مطبوعى در 20 تیر 1314 ه. ش. مسجد گوهرشاد را محاصره كرد. وقتى مطبوعى از پایان دادن به تحصن عاجز ماند، رضاخان سرتیپ البرز را از تهران به مشهد فرستاد و او به كمك مطبوعى و واحدهاى لشگر مشهد، وارد صحن مطهر امام رضا (ع) شد و تحصن‏كنندگان در مسجد را به گلوله بست.6

 مرجعیت شیعه با رهبرى آیت اللَّه بروجردى، در شرایط پس از شهریور 1320 علاوه بر حفظ و تقویت حوزه‏هاى علمیه، مى‏بایست در مقابل فعالیتهاى ضد دینى و الحادى كمونیستها مى‏ایستاد و اقدامات خلاف دین دولت محمدرضا پهلوى را نقش بر آب مى‏كرد.آیت اللَّه بروجردى، كه پیشنه مبارزاتى در زمان رضاشاه را با خود داشت و با دخالت در سیاست از جمله درباره كشف حجاب به رضاخان اعتراض كرد، ولایت فقیه را كه ریشه در قرآن و سنت دارد، در دروس خود قاطعانه اثبات كرد. او با محمدرضا پهلوى سازش نكرد و در برابر زشتكاریهاى او بر اساس امر به معروف و نهى از منكر و اصل نصیحت و ارشاد ایستاد. محمدرضا شاه او را مانع نقشه‏هاى خود مى‏دانست.

با رحلت آیت اللَّه بروجردى و آیت اللَّه كاشانى در سال 1340 ش. به تدریج امام خمینى (ره) سرآمد علماى حوزه شد و به رغم اوضاع پلیسى و خفقان حاكم پس از كودتاى 28 مرداد 1332 ش. سیاست احتیاط را كنار گذاشت و با شجاعتى وصف‏ناپذیر حركت جهادى خود را در مقابله با استبداد داخلى محمدرضا شاهى و سلطه آمریكاى مستكبر آغاز كرد. پس از اینكه رژیم پهلوى در جریان لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى به مقابله با اسلام آمد، امام خمینى (ره)، با هدف دفاع از اسلام قیام كرد. وطلوع شخصیت سیاسى امام خمینى (ره)، آغازى بر پایان رژیم منحوس پهلوى بود.7

1- تهاجم فرهنگی، جدایی جوانان از اعتقاد دینی ص116
2- اعراف، 20
3- اعراف 27
4- فاطر، 6
5- تهاجم فرهنگی، جدایی جوانان از اعتقاد دینی ص116
6-
جنبشها و نهضت های سیاسی اسلام معاصر  ص 45
7-
جریان شناسى(2) سطح(1)   فصل دوم: حوزه و مرجعیت(1340 - 1357) .....  ص : 53

 





نوشته شده در تاریخ 1391/05/4 توسط atre narges


گل نرگس
آخرین مطالب
نویسندگان
پیوند ها
آرشیو مطالب
آمار سایت


دریافت کد جملات شریعتی